Monday, March 7, 2016

Att gå UR ide

 När det blivit vår, efter fem till sju månader, kommer björnen ut.
(Världsnaturfonden, Brunbjörn i Sverige, 2015.)

Hej, alla glada människor i bloggosfären. Det var ett tag sedan, men nu påpekar jag bara det uppenbara. Jag hoppas att alla mina vänner och bekanta har haft det bra de senaste månaderna sedan jag tog ett steg ut ur bloggosfären och hoppade på en raket till universitetslivet och förjävulsk grammatik. Själv satte jag mig precis ned för att spela Rise of the Tomb Raider då jag sneglade över mot mina bokhyllor och tänkte: "Tänka sig att jag en gång skulle ha uppdaterat internet om mina senaste bokinköp.... och vad tråkigt (tror jag) att jag inte gör det längre." 

Jag sneglar in någon gång då och då på bloggen, och då jag inte har hjärta att ta bort den så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den. För er som är vän med mig på Twitter eller Goodreads vet ni kanske att jag numera recenserar de flesta böcker på det senare alternativet, och har inte riktigt funnit någon lust till att hålla i en blogg på riktigt. Jag vet inte om det här är en nystart; jag vet inte riktigt vad jag vill göra. Ibland får jag lust att rusta upp bloggen, byta namn eller bara tema. Gå tillbaka till old school seriösa recensioner. Men har jag lusten? Har jag orken? Kanske bör en bara starta om under ett annat namn, men då förlorar en lite av sitt förflutna. Jag har enligt Blogger över 400 inlägg på den här sociala mediaplattformen. 

För tillfället så börjar vi om. Hej på er! Mitt namn är Emelie och för cirka 6 år sedan började jag blogga under namnet Bookworm och flyttade sedan till DrizzleandHurricanes. Här har jag recenserat böcker, filmer, tv-serier och då och då även datorspel. Jag har delat med mig av mitt liv, jag har varit på Bokmässan och träffat den otroliga bunt som är de svenska bokbloggarna (ni vet vilka ni är). 
    Jag började när jag var 14 år gammal ungefär. Idag är jag 20 år och har sedan en månad tillbaka flyttat hemifrån. Jag läser andra året på universitet med inriktning Ämneslärarprogrammet för gymnasiet. Jag har cirka 3,5 år kvar innan jag är färdigutbildad. För tillfället ser min bokhylla ut såhär (varning: jag har inte ordnat om sedan inflyttningen): 

Jag läser i princip det mesta, men jag brukar numera hålla mig till high fantasy, dystopia, lite science fiction och contemporary fiction. Jag läser fortfarande YA så fort jag får chansen, men tenderar att hålla mig borta från många "canned" best sellers. 

Mitt mest effektiva läsår var 2013. Mina favoriter från år 2016 t.o.m. mars månad är som följande:
- The Magicians (hat-kärlek)

I övrigt har jag läst några böcker för min Children's Literature-kurs i skolan: Ruby Tanya, Follow the Rabbit-Proof Fence, The Coral Island (och jag håller på med: Silverfin (Young Bond)).

För övrigt studerar jag väldigt mycket engelsk grammatik för tillfället och 

It - is - a pain in the ass.
Referential"it" - verb form of "be" - subject complement (noun phrase with a postmodifier of "pain")

Böcker jag läser för närvarande är dessa:
23447060 14802306 17378508

Min poäng med det här inlägget är väl... att jag vet inte om jag kommer börja blogga igen. Om ni vill får ni gärna lämna en uppmuntrande kommentar, men det är självklart inget måste. Jag är intresserad av hur bloggosfären ser ut numera och vad jag har missat sedan jag gick i ide och försvann ner i min mysiga lilla koja. Jag hoppas i vilket fall att ni har det superbra och så får vi väl se om det kommer upp några ändringar eller recensioner den närmsta tiden. Tills nästa ide, som vi säger i Göteborg, ha're gött!

2 comments:

  1. Haha, åh, jag uppskattade faktiskt engelsk grammatik när jag läste det, men vi hade också en superbra lärare och fick jobba i fylla-i-böcker som på lågstadiet :) Och kul att du är tillbaka *håller tummarna för mer*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Egentligen har jag inget emot grammatiken i sig, jag har någorlunda bra koll på den punkten... Det är att vi läser 4 delkurser samtidigt i lärarprogrammet

      Delete

Smyg in en liten kommentar om ni orkar, vill och kan! :D Jag försöker att alltid svara på kommentarer, men om ni har en fråga så mejla gärna! :D